Bij de meeste mensen is wel bekend dat deze vorm van bewegen uit China afkomstig is. Al honderden jaren beoefenen mensen in China tai chi. Iedereen heeft wel eens beelden gezien van een groep chinezen, jong en oud, die gezamenlijk ‘s morgens tai chi beoefenen.

Een sage uit de 13e eeuw, verhalend over Chang San-feng, wordt gezien als de oorsprong van het systeem dat we inmiddels sinds een halve eeuw in het westen ook kennen. Samen met andere taoïstische monniken bestudeerde hij dieren en combineerde hun natuurlijke bewegingen met kennis van meditatie en lichaamsprocessen en ontwikkelde een uniek patroon van oefeningen, wat oorspronkelijk vooral bedoeld was voor gevechtstechnieken. Sommige namen van de oefeningen verwijzen naar dieren.

Tai chi is een zachte vorm van bewegingskunst die kan helpen om ongemakken, ziektes, problemen, etc. te verlichten en hoe meer tijd en intentie je erin steekt hoe meer je zal profiteren van de unieke werking die het biedt.

Tai chi is een sierlijk gezondheidsprogramma, soms bewegende meditatie genoemd en niet te vergeten een martial art. Ook dit laatste komt veel terug in de set, zoals de serie bewegingen genoemd wordt.

Master Moy Lin-Shin

De set zoals wij die leren is ontwikkeld door de taoïstische monnik Moy Lin-Shin  (geboren in 1931, overleden in 1998) In China had hij jarenlang
tai chi , Lokhup bafa, Qi gong, Hsing-i en Bagua beoefend. Na wat omzwervingen kwam hij in 1970 in Canada terecht, waar hij in Toronto  les begon te geven in martial arts aan een groepje studenten. Al gauw zag hij in dat deze meer gebaat waren bij verbetering en behoud van hun gezondheid dan bij het leren van gevechtsbewegingen en begon de tai chi set van 108 bewegingen in de yang-stijl aan te passen en bracht verschillende veranderingen aan vanuit zijn eigen ervaring. De set kent daardoor bijvoorbeeld veel meer het strekken van lichaam en ledematen, draaien van het bekken, zitten en opstaan dan voorheen.

Hoe leren we deze vorm van tai chi?

De choreografie van bewegingen, de “ruwe” set zoals we dat noemen, leer je in ongeveer 5 maanden. Of als we er dieper op ingaan zoveel langer als nodig is.

De manier van leren is simpel: de instructeur doet de beweging een aantal keren voor en daarna doen de studenten deze na al dan niet met de instructeur. Zo nodig wordt dat herhaald. Op deze manier worden alle 108 bewegingen doorgewerkt. Dat lijkt heel veel, maar er komen ook herhalingen in voor.

Wat  volgt is een meer interne ontwikkeling, die langzamer en minder waarneembaar gaat, alhoewel iedereen dit anders ervaart. Hoe minder je hoeft na te denken over de bewegingen zelf of de sequentie van de bewegingen, hoe meer je je kunt concentreren op verfijning en intentie en dat is een kwestie van oefening.

Als je je er prettig bij voelt en het leuk blijft vinden, kun je van
tai chi een leven lang profijt hebben.

Benefits van tai chi

Dit zijn er velen. En daar wordt ook steeds meer onderzoek naar gedaan. Door ongehinderde chi circulatie worden alle lichaamsfuncties aan het werk gezet en naar mate je meer oefent des te meer zal je hier ook profijt van hebben. In eerste instantie is gekeken naar het spieren- en bottenstelsel. De spieren worden soepeler en steviger bij regelmatige oefening. De heropbouw van het bottenstelsel wordt daardoor ondersteund.

Er zijn er nog veel andere voordelen te noemen, zoals o.a. balans, zowel fysiek als psychisch, concentratie en regulering van bloeddruk en ademhaling.




gehele set van 108 bewegingen door Master Moy Lin-Shin uitgevoerd



de eerste 17 bewegingen uitgevoerd door Sally Rich, IATLA


Mijn naam is Sophie La Brijn en woon in Den Haag. Bijna 10 jaar geleden begon ik met  het beoefenen van
tai chi. Aanvankelijk nog niet zo fanatiek maar gaandeweg groeide het enthousiasme.  Na 3 jaar begon ik zelf les te geven, uiteraard eerst aan beginners  maar al vrij snel ook aan gevorderden. Tegelijkertijd begon ik ook nog met het beoefenen van Lok Hup Ba Fa (ook wel “waterboxing” genoemd). Een wat intensievere vorm van tai chi. Een tijdlang heb ik tai chi waaier beoefend. Een speelse vorm van tai chi, waar ik veel plezier aan beleefde. Helaas moest mijn lerares stoppen. Ik heb kennis gemaakt met diverse vormen van Qi Gong en leg me de laatste tijd toe op Taiji Bal, erg goed voor nek, schouders, ellebogen, polsen en bovenrug. In januari 2017 wordt dit  ook een onderdeel van de les in MFC De Geest.
Sinds januari 2012 geef ik twee keer per week les in het MFC De Geest in de wijk Nieuw Waldeck in Den Haag. Vanaf 1 oktober 2016 ook twee keer per week bij Studio Zen eveneens in Den Haag. Dit alles onder de hoed van Lao Tse Tai Chi Academie van Chris de Kort, die weer verbonden is aan de IATLA (International Association of Taichi and Lokhup Academies).
De naam Bai Long is gekozen omdat het refereert aan een tweetal zaken. Het is Chinees voor witte draak. Deze staat in China voor: helderheid, licht, verlichting en dat is precies wat
tai chi kan brengen. De andere kant is dat de naam van mijn zoon,  Jaxom, afkomstig is uit “The Dragonriders of Pern”, een SF serie geschreven door Anne McCaffrey, het deel “The White Dragon”. Jaxom is de berijder van de witte draak, die een ommekeer in het leven van de Pernbewoners teweegbrengt. Ook dat kan tai chi bewerkstelligen: een ommekeer in je leven.

Je kunt altijd binnenlopen om een gratis proefles te volgen om te kijken of tai chi iets voor je is. Vooraf even bellen is natuurlijk wel zo fijn. Kijk bij Contact.

Het lesgeld voor MFC De Geest bedraagt € 20,= per maand met inschrijfgeld van € 10,=. De opzegtermijn is 2 maanden.  Bij ziekte e.d. in overleg.

Voor het lesgeld bij Studio Zen verwijs ik je naar de website, die je kunt vinden bij de  Links.

De adressen van de leslocaties zijn:

§ MFC De Geest, George Bizetstraat 25, Nieuw Waldeck Den Haag
§ Studio Zen, Volendamlaan 1266, Leyenburg Den Haag

In de Agenda vind je de lestijden- en dagen,  data en workshops.